~....ROSELLE & BOUGAINVILLEA ....~

"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice, it is not a thing to be waited for, it is a thing to be achieved."

Thursday, November 12, 2009

Aku Seorang Guru

Posted by Roselle

Sedar tak sedar dah hampir setahun aku bergelar seorang guru...huhu. Tinggal seminggu je lagi genaplah setahun aku bergelar seorang pendidik. Pendidik????? sebenarnya tak pernah terlintas pun aku akan menjadi seorang guru, pendidik, teacher, mahupun guru besar..akan tetapi atas semangat dan minat aku dalam bidang sains ini, kuteruskan jua cuba untuk mencurahkan segala ilmu yang kutuntut kepada anak murid yang disayangi....tidak pernah disangka juga aku yang jadi cikgu dulu dari Roselle, hehe....terima kasih yang tidak terhingga kepada Roselle yang banyak memberi dorongan, semangat dan tunjuk ajar...Thank You Very Much Xifu...


MASIH ku ingat lagi hari pertama aku masuk ke kelas..huhu. Cuak beb....dahla tak ada experience mengajar, tiba2 je kene ngajar, full in english pulak tu. Private school la katekan, tergeliat lidah aku ni ha...kalo ckp nogori tu boleh la den belasah...hahaha..mula2 secara jujurnye susah gak aku nak adapt dgn kerja ni, yela dulu bermesra2 dgn microscope, centrifuge, test tube, segala darah, sel dan tisu yang ada di dunia ni...tapi tiba2 pulak kene berhadapan dgn puluhan budak kecik, tak ke panic aku dibuatnye..nak je aku inject sorang2...kalau korang nk tau bulan pertama aku mengajar tu boleh dikatakan hari2 aku termimpi wajah2 ank muridku...siap mengajar lagi dalam mimpi..(kalo tak caye tanye Housemate ku, hahaha.lawak btul).

TApi sekarang..tengok siapa aku..Aku Seorang Guru tau....nothing impossible..
Dalam tempoh setahun ni mmg mencabar bagi aku. Aku dah expert wat lesson plan (sebelum ni tak tau pun ape2 pun), weekly scheme, meeting with parents (parents bkn calang2 org, datin n dato' tu)..aku pun dah bleh adapt bile kene marah dgn principle..(first time kene marah mmg tension, Roselle gak yg meng'cool'kan aku)....aku pun dah kenal mcm2 perangai n gelagat org..huh, mcm2...satu Malaysia la katekan...

MInggu ni mmg busy....sepatutnye da nak hbs skola ni bleh la tenang2kn fikiran ckit..tapi makin nak habis makin tension pulak. Lagi tension dari mengajar. Busy practice for Year End Concert utk Sabtu ni.. Dari pukul 8 sehingga 3 ptg tu....kerah tenaga la masing2..cpt la hbs!!!!
TAHUN depan...ermm aku rasa aku tetap menjadi pendidik lagi kot...aku pun dah bleh adapt dgn segala situsi. WALAUbagaimanapun aku tetap berusaha untuk mencapai impianku..huhhu.aku nak jadi SCientist...(skrg ni jd Saintis buat Roselle jela :P)
Tunggu dan lihat jela..
2010 wait for me..
Dream
Come
True
..bye..

..:Bougainvillea:..

0 comments:

Post a Comment